Ajatuksena olisi rakentaa sähkökottikärry, hyödyntäen jo olemassaolevaa Husqvarnan akkua sekä edullista sähköpyörän napamoottoria. Renkaaksi tulee Motonetin ”traktorirengas”.

Ensimmäinen homma on keksiä miten napamoottorin saa kiinni renkaaseen. Rakenteen suunnittelua varten piti ensin saada ulkokumi irti vanteelta – sitä saikin kiskoa kaksin käsin.

Onneksi takaisinlaitto käy helpommin, koska tarkoitus on rälläköidä vanne kahteen osaan. Näihin kiinnitetään muovilevyt, jotka puolestaan saa ruuvattua moottoriin kiinni kummaltakin puolelta. Ulkokumin voi siis laittaa puoliskojen väliin ennen kokoamista. Tosin sisäkumia varten pitää vielä löytää jostain n. 120 mm sisähalkaisijalla oleva putken pätkä, jottei sisäkumi pursua raosta pois.

Moottorikin kaipaa hieman kustomointia, koska oletuksena sähköpyörään tarkoitetussa moottorissa on vapaakytkin. Moottori siis toimii vain yhteen suuntaan, kun taas kottikärryssä myös pakkivaihde olisi tervetullut. Kustomointia varten piti tietysti aluksi saada moottorin kansi auki, ja siihen tarvittiin isosta prikasta sekä parista kulmaprofiilista tehdyt työkalut:

Sisäosista ei nyt ole kuvia kun kädet olivat liian rasvassa kännykän käyttämiseksi. Sisältä löytyi kuitenkin trapped roller -tyyppinen vapaakytkin, sekä odotetusti muovirattainen planeettavaihteisto.

Paras olisi jos sen saisi jotenkin lukittua ilman pysyviä muutoksia, siltä varalta että moottorille joskus keksisi muuta käyttöä. Vapaakytkimen osat ovat terästä ja nätin pienillä toleransseilla. Ehkäpä jos ne puhdistaisi asetonilla rasvasta ja liimaisi sitten epoksilla yhteen – epoksin saa ainakin tarvittaessa helposti pois kuumailmapuhaltimella.

Kolmas haaste on akun liitäntä. Tilasin jo netistä halvan laturin, josta voisi ryöstää koko liittimen. Mutta Miika tunnistikin liittimen powerpoleksi, joten ehkäpä ei tarvitse teurastaa laturia vaan liittimiä saa erikseenkin: