Alkoi olla tarvetta jyrsityille osille, joten tämän illan ohjelmassa oli viritellä ”Sergei” CNC-jyrsin käyttökuntoon muuton jäljiltä:

Muutossa ei ollut tullut mitään ihmeempiä vaurioita, lähinnä muutamat pultit kaipasivat kiristystä. Sen sijaan muuten olisi vielä kehittämisen varaa etenkin trapetsiruuvien ja trapetsimuttereiden kiinnityksen suhteen.

Ensimmäisenä osana jyrsin Finnfoamista sovitusmallin sähkökottikärryn akkupidikettä varten. Husqvarnan akku on varsin monimutkaisen muotoinen, sillä kaikki pinnat ovat kaarevia useampaankin suuntaan.

Aiemmin olen käyttänyt 3D-mallintamiseen lähinnä OpenSCAD:ia ja Solvespacea, mutta niistä kumpikin on rajoittunut yksinkertaisiin kaarevuuksiin, kuten pyöreisiin tai yhdellä akselilla kaareviin kappaleisiin. Siispä tuli tarpeen harjoitella Freecadin käyttöä, jonka loft-toiminto sopii tähän mainiosti. Se onkin sitten viime näkemän kehittynyt parissa vuodessa paljon, mutta vähän täytyi ihmetellä että sai oikeanlaisen muodon syntymään.

Jyrsin tämän mallin Finnfoamista ja seuraavaksi pitää sovittaa osuivatko mitat kohdalleen, ennen lopullisen mallin jyrsimistä muovista.

Muiltakin osin kottikärryprojekti on edennyt. Renkaan vanteen sain nakerruspihdeillä halki, ja nyt pitäisi miettiä miten moottorin saa siihen väliin.

Moottorin vapaakytkin on liimattu kiinni, joten nyt moottori vetää sekä eteen- että taaksepäin.

Muitakin projekteja labilla oli käynnissä. Jarno kokosi sähkökeskuksia, jotta työstötilaan saadaan mm. kolmivaihesähkö ja hätäseis-kytkimet.

Turolla puolestaan oli meneillään jokin säätö Raspberry Pi:n, 3D-kiihdytyksen ja ulkoisen kiintolevyn kanssa. Henrik teki seinään reikää sähkökeskusten kaapelointia varten, ja Aleksi korjasi BMW:n mittaristoa.